WordPress 3.0 in Helder Hollands

Jij wilt bij koffiemachine’s mee kunnen praten over WordPress 3.0. Zonder in techniek te verdrinken som ik hier WordPress 3.0 op; haar harde en zachte waarden. Op basis van Matt Mullenweg’s Keynote op WordCamp San Fransisco, totaal opgeknoopt aan Jazz, als metafoor voor Open Source.

“Melodies and songs can be copywritten, chords can not. So Chordsingers are Open Source in the music world.”

Plugins zijn de solos in WordPress, ze werken op het open framework en zijn één van de manieren om als ontwikkelaar WordPress te monetizen.

WordPress biedt jouw de tools en het platform en framework om jouw solo te faciliteren en publiceren. En je mag zelf het geld van de kaartjes in je zak steken. Dat is leuk!

Dat gedeeld te hebben – een mooi kijkje in de mindset van de WordPress Core community – is het tijd WordPress 3.0 onder de loep te nemen. 6 mei was ik vrij ongenuanceerd enthousiast over de ontwikkelingen:

Spettergeil

Wat mijn WordPress fan-schap voedt is dat WordPress relevant ontwikkelt. Niet per versie meer opties toevoegen maar juist de vraag: “Wat is Core, wat is Plugin” in het achterhoofd houden. Dit in combinatie met de nagestreefde onafhankelijkheid maakt dat ik bereid ben mijn tijd wél in WordPress te steken.

Ik definieer “Wat is nieuw in WordPress” iets breder dan dat Matt Mullenweg dat doet en probeer desalniettemin scherp te blijven:

Merge tussen WordPress MU (multiuser), WordPress(.org) en meer.

Als jij – lezer – je net als ik creator voelt in deze Nieuwe Media wereld, vind je WordPress.com teveel blog, en te weinig open. Ik laat haar dan ook buiten beschouwing (het heeft absoluut bestaansrecht. Als businessmodel, en voor publishers waar lauter content écht USP is).

Met WordPress 3.0 is het mogelijk 1 blog of website te beheren, maar net zo makkelijk om 100 websites te beheren. Voor 3.0 waren meerdere WordPress-blogs óf WordPress MU nodig om dit te realiseren. Voor deze merge is gekozen omdat:

  • De community van MU is kleiner, waardoor reviews e.d. langer op zich lieten wachten;
  • WordPress MU is gebaseerd op WordPress en heeft vanzelfsprekend veel overeenkomsten in haar Core.

“Als je fouten in broncode kan afkopen, dan was Microsoft Windows al lang foutvrij geweest.” Bugs zullen er altijd zijn, en hoe meer code, hoe meer bugs, zou je kunnen zeggen.

Is dit handig voor mij als creator, deze Merging? In eerste instantie niet. Als je MU-functionaliteiten niet gebruikt, hoef je ze ook niet te hebben. Maar kijk even verder:

  • Merging stimuleert ontwikkeling van het product WordPress voor beide fronten;
  • BuddyPress.org, BBPress.org & starks SalesPress.org (doe je mee?). Allemaal initiatieven die boden leggen aan een Online waarin technologie niet beperking is. Eén WordPress – vanaf 3.0 dus – maakt dat alle randproducten veel meer gefocust te werk kunnen gaan.

WordPress 3.0 – nu standaard het multi-blogs ondersteunend – is de perfecte basis voor het nieuwe Sociale Online.

Interessant is dat op kort termijn de WordPress.org gebruik gaat maken van BuddyPress. Hiermee zal de focus verplaatsen van Content naar Gebruikers. De solospelenden krijgen podium. Ik vind deze keuze logisch en verstandig; zie het als een talentenjacht.

Nieuw standaard Theme “TwentyTen”

Theme-Site

De kans is groot dat het Theme het eerste is dat je vervangt, wanneer je WordPress installeert. Toch zijn drie dingen noemenswaardig aan het Theme (los van het jaartal genoemd in de titel). Niet zozeer technisch gezien, maar juist ontwikkelingsgewijs gezien:

  • De vormgeving biedt alle ruimte WordPress juist ook als CMS te gebruiken. Sterker nog -
  • Big with less. De vormgeving is volgens customisation en designtrends vastgesteld. Door de achtergrond te wijzigen is deze gehele uitstraling van het thema te wijzigen. Geïnspireerd door Twitter, zoals Matt Mullenweg zegt. Doel van het thema is om – naast mooi te zijn – te verdwijnen naar de achtergrond ten opzichtte van de content.
  • Daarnaast is de titel van dit Theme een jaartal, wat insinueert dat er in 2011 iets nieuws komt. Geeft dit weer dat tijdloos design in dit Online nog niet bestaat? En wat vind IKEA daarvan?

Tot hier over het nieuwe Theme TwentyTen en de verklappende rol die ze draagt. Laat je inspireren door WordPress’ acceptatie van haar toepassing als CMS (meer mensen gebruiken WordPress ook als CMS dan alleen als blog) en haar schoonheid. Zolang het nog kan. Los van het Theme maar opmerkelijk is wijziging van standaard Tagline van “Just another WordPress Blog” in “Just another WordPress site”.

Nieuw CMS menu systeem

Een herkenbaar verhaal: Je zet een website op op basis van WordPress. De klant kan alles dynamisch aanpassen behalve het menu. WordPress zet met 3.0 een prachtige stap in juiste richting: “een systeem waarin volledige scheiding is tussen data en interface”.

Is navigatie naar de content toe data of interface? Meer interface dan data, als je het mij vraagt. Maar dan wil je toch weer de flexibiliteit van content. Het CMS menu systeem in WordPress 3.0 is de opstap naar het compromis tussen data & interface. Dit op de manier zoals ze met Dynamische Zijbalken omgaat.

Nu – in WordPress 3.0 beta 1 – kan je zelf één of meer hiërarchisch menus samengestellen op basis van Custom Links, Pages en Categories.

Menu

Uitvoer van dit menu “Hoofdmenu” is zoals het screenshot bij Nieuw standaard Theme “TwentyTen”.

Graag zie ik nog dat je elke knop zelf van een label kan voorzien (wat nu bij links wel het geval is), in plaats van de Pagina en Categorie-titel die weergegeven wordt. Daarnaast ben ik ook voor een optie de laatste Posts in een categorie als submenu van deze categorie weer te geven.

Custom Taxonomieën & Custom Post Types

WordPress is zo opgezet dat bestaande database tabellen toereikend zijn elk type front-end object te creëren. Voorheen lukte dat heel aardig door creatief met Custom Fields om te gaan, maar die fase sluiten we af. Echt 3.0 zijn de integratie van Custom Taxonomieën en Custom Post Types in de WordPress Core. Elk Object kun je vangen binnen de Taxonomieën en Custom Post Types.

Zo non-technisch mogelijk het verschil.

Taxonomiën zijn als Categorieën en Tags. Je begrijpt taxonomieën het beste als je alles wat je over tags weet vergeet. En de activiteit – het gebruiken van Taxonomieën – taggen noemt. Een voorbeeldtaxonomie zou kunnen zijn: “Personen”.

Je tagt in een Post de Persoon “Bas”. Vervolgens kunnen alle Posts waarin de Peroon Bas getagd is opgeroepen worden, bijvoorbeeld zo:

  • http://www.mijnwebsite.nl/persoon/bas

Zelfs ondersteuning van mooie URL’s zit erin. Interessant is dit:

Nieuwe Taxonomieën programmeer je niet, die registreer je.

Post Types zijn wat je denkt dat het is. Zingeving aan tekst. Waar eerst alleen Posts en Pages bestonden – waartussen technisch het verschil is dat een Post een tijd element in zich heeft en een Page niet – kunnen posttypen nu vrij gedefinieerd worden. Een Podcast, Product of Aangeboden woning maak je in 3.0 een Custom Post Type Podcast, Product of Aangeboden woning, in plaats van een Post waarin je beschrijft dat het om Podcast gaat.

Nieuwe Post Types programmeer je niet, die registreer je.

Product Giraf Prijs

WordPress en jezelf en de eindgebruiker voor de gek houden met Custom Meta Fields? Zelf geen nieuwe structuren in WordPress aan kunnen maken omdat je niet zo goed over kan met PhP & HTML? Dit is verleden tijd. Tenminste, meer verleden tijd dan ooit.

Registreren is het nieuwe programmeren.

Over hoe dit technisch in zijn werk gaat heeft een van WordPress’ core-developers een technisch verklarende tutorial overgeschreven: “Custom Post Types in WordPress 3.0”. En bekijk WordPress’ Codex voor functies register_post_type & register_taxonomy.

WordPress 3.0 in Helder Hollands. Een kijkje in software en mindset. Ik hoop bij deze mijn tweet van 6 mei naar behoren genuanceerd te hebben. Ik ben er bij, WordCampNL op 6 november. Jij ook?

Deel met jouw netwerk:
Leer jezelf WordPress! Download voor 27 euro het WordPress Handboek voor Ondernemers »

Over Bas van der Lans

Bas van der Lans schreef het WordPress Handboek voor Ondernemers. Wekelijks geeft hij WordPress Workshops voor bureaus en ondernemers bij Van Ons. Je vindt Bas op Twitter als @delans.
Dit bericht is geplaatst in Social Media, Technology. Bookmark de permalink.

11 Reacties op WordPress 3.0 in Helder Hollands

  1. Pingback: Bas van der Lans – Publish ßeta » Column Bas van der Lans: “SalesPress & CRMPress. Omdat WordPress als CMS zo 2.0 is.”

  2. Lisa zegt:

    Ik ben erg benieuwd naar WP 3.0 & ook hoe de intergratie naar BuddyPress wordt ontvangen.

  3. Pingback: WK 2010 Pauze, WordPress 3.0 is uit! | koffiekitten

  4. Pingback: SalesPress en CRMPress. Omdat WordPress als CMS zo 2.0 is. | IAMblog.nl, Media & Marketing nieuws

  5. Pingback: hollands | TOP-DESIGN

  6. Melvin zegt:

    Leuk en helder artikeltje. WordPress 3.0 is echt een grote verbetering, zeker voor het ontwikkelen van een CMS website!

  7. Pingback: WordPress WordCamp Nederland. Vandaag in Utrecht. | Bas van der Lans – Publish ßeta

  8. Pingback: WordPress 3.1 in Helder Hollands | Bas van der Lans – Publish ßeta

  9. Pingback: 7 argumenten waarom The Voice of Holland, Sony, CNN en ik WordPress gebruiken | Bas van der Lans – Publish ßeta

  10. Pingback: “State of the Word 2010″ door Matt Mullenwag op WordCamp San Francisco 2010. | Bas van der Lans – Publish ßeta

  11. Pingback: 12-14 augustus: WordCamp San Francisco 2011. Ga jij mee? [STUDIEREIS] | Bas van der Lans – Publish ßeta

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>